Vibyggerhus.dk | Vores bedste råd | Nyttige Links

Ændring til billigere varmegenvindingsanlæg uden skriftlig godkendelse fra os

Efter anbefalinger fra flere VVS’ere, så ønskede vi specifikt et Nilan varmegenvindingsanlæg. Derfor var vi også opmærksom på, at Nilan blev skrevet ind i selve kontrakt-delen. Det blev til et Nilan Comfort 300, da vi havde valmtag (dengang vi underskrev kontrakten). Da tagkonstruktionen så efterfølgende blev ændret til ensidig taghældning, var vi selv opmærksomme på hvilken model det ville blive ændret til, i det anlægget nu skulle stå i vores bryggers. For at udnytte pladsen mest optimal i det nu begrænsede bryggers og hvordan skabene skulle stå, skulle vi jo kende de præcise mål og placering af Nilan anlægget.
Da vi så spørger ind til dette får vi dette svar fra HusCompagniet i starten af juli:
1
Vi arbejder derfor videre med mål og får tilpasset vores bryggersskabe og bordplade efter målene til CT300. D.28. december (på dette tidspunkt er vi begyndt at gå huset mere systematisk igennem), bemærker vi så, at kanalerne til ind og udsug i loftet i bryggers sidder helt anderledes placeret end på specifikationen for Nilan CT300 (se billeder nedenfor). Dette skriver vi til HusCompagniet om.

3 4


Næste dag får vi så dette svar fra HusCompagniet:
5
Det næste vi hører, er da deres leverandør d. 14. januar sender os følgende:
6
Det skal så her tilføjes, at der i mail’en godt nok er vedhæftet et styk datablad, men ikke for Zehnder ComfoAir 470, men for et anlæg der hedder J.E. StockAir WHR 950. Ydermere er der godt nok en dansk vejledning vedhæftet, men denne er så hverken for Zehnder ComfoAir 470 eller J.E. StockAir WHR 950, den er derimod for ComfoD 350 Luxe…?!? Hvad er det liiige, der er ved at blive installeret?!?
Vi skriver derfor følgende til HusCompagniet:

mailllllll
D. 18. januar får vi så dette svar på mail fra HusCompagniet:


maillll
De "forsøgte" da at svare på 2 af vores spørgsmål, hhv. at HusCompagniet tilsyneladende havde vidst dette i mere end 3 måneder, uden at informere os, samt en påstand om, at anlægget ikke kan klare 3 badeværelser…!
Vi svarer så HusCompagniet tilbage med bl.a. disse to billeder:
910 
Det næste vi hører er følgende fra HusCompagniets advokat:
11
Vi tager herefter kontakt til Nilan, hvor vi sender dem tegninger mv. på vores hus. Vi får da dette svar tilbage:

12

Hvordan kan HusCompagniet fejle så mange gange i både kommunikation og omkring lovgivning i dette forløb? Selv har vi lidt svært ved at afgøre, om HusCompagniet er enten direkte beregnede og ligeglade med kunderne, eller om HusCompagniet bare er total inkompetent...

Og hvorfor er det os, der skal tage kontakten til Nilan for at få den endelige afklaring om produktet???

1270